دیدبان
در آستانه نه دی

مدیریت هشت ماهه فتنه/ بازخوانی سخنرانی های رهبری

مدیریت هشت ماهه فتنه/ بازخوانی سخنرانی های رهبری

اشاره

دیدبان: مهم ترین بخش هشت ماه جنگ نرم مهم ترین  عامل مهار این فتنه و خنثی سازی آن یعنی مدیریت رهبر معظم انقلاب است. سير تاريخي سخنان رهبر انقلاب در مديريت هشت ماهه فتنه، نشان مي‌دهد كه ايشان علم ميدان بصيرت را به دوش مي‌كشيدند و بيشترين كينه‌توزي‌هاي دشمنان نيز عليه ايشان رخ داد؛ حضرت رهبري در اين ايام علاوه بر مديريت بحران فتنه، به بصيرت افزايي روي آوردند.
در ادامه به بررسي اجمالي سخنان رهبر انقلاب در مدت هشت ماه جنگ نرم دشمن مي‌پردازيم:

ديدار با نمايندگان نامزدها در 26 خرداد: يادآوري خاطرات؛ دعوت به آرامش

رهبر انقلاب در ديدار با نمايندگان نامزدها سعي در ايجاد فضاي دوستانه ميان نامزدها و دعوت به آرامش داشتند و تلاش كردند تا با بيان برخي مطالب، همه نامزدها را به آرامش و پيگيري مطالبات از طرق قانوني تأكيد كردند. ايشان در اين ديدار به خاطره‌اي اشاره كرده و فرمودند:

« مردم ما اينند؛ اختلاف سليقه هم دارند، نظرات مختلفى هم نسبت به نامزدهاى مختلف دارند، اما با همديگر هم كار ميكنند. آقاى مهندس موسوى براى من نقل ميكردند كه توى يك خيابانى كه ايشان ميرفته، ماشينى با ماشين ايشان همراه ميشوند. آنها شروع ميكنند حرفى و شعارى را كه عليه آقاى موسوى بوده، با خنده گفتن، آقاى موسوى گفت من هم خنديدم و به آنها دست تكان دادم اينجورى و عبور كردم. خوب، اين فضا خيلى فضاى خوبى است. اين فضا بعد از انتخابات نبايد تبديل بشود به فضاى خصومت و تقابل؛ عده‏اى اين را ميخواهند در جامعه تحقق ببخشند. اين خلاف واقع است.»

رهبر انقلاب همچنين به ظرفيت تحمل برد و باخت اشاره كرده و همگان را به افزايش ظرفيت تحمل خود اشاره كرده و فرمودند كه «همه بايد ظرفيت تحمل داشته باشند، بتوانند تحمل كنند؛ تحمل پيروزى هم كار آسانى نيست، تحمل عدم پيروزى هم كار آسانى نيست. حلم داشتن و تحمل كردن و ظرفيت پيروزى و عدم پيروزى را داشتن، يكى از فضائل انسانى است؛ ما بايد اين را هم در نخبگان، هم در آحاد عظيم مردم ترويج بكنيم.»

مقام معظم رهبري به نقش دشمنان در اتفاقات و تشنجات چند وزه بعد از انتخابات اشاره كرده و در نكته سنجي ظريفي فرمودند: « هر كس سرِ كار باشد، اگر نتائج انتخابات غير از اين هم مي‌شد، بنده به طور اطمينان ميتوانم عرض بكنم كه باز اينجور حوادثى ديده مي‌شد، باز اين حوادث پيش مى‏آمد، براى اينكه اصلاً آرامش در كشور نباشد.»

خطبه‌هاي تاريخي؛ فصل الخطاب 29 خرداد

رهبر انقلاب در 29 خرداد 1388 و در پرجمعيت‌ترين نماز جمعه تاريخ انقلاب، ابتدا همه‌گان را به ياد و ذكر خدا دعوت كرده و فرمودند « فضاى معنوىِ جامعه را قدر بدانيد، مبادا هيجانهاى سياسى ما را از خدا غافل كند؛ مبادا بگومگوهاى گوناگونى كه در يك كشور پيش مى‌آيد - كه در ميان يك ملت آزاد يك امر طبيعى است - ما را غافل كند، ندانيم به كجا ميخواهيم برويم».

رهبري به اتفاق مهم انتخابات يعني حضور بيش از 40 ميليون نفري در آن، اشاره و عنوان كردند كه « اين انتخابات، عزيزان من! براى دشمنان شما يك زلزله‌ى سياسى بود؛ براى دوستان شما در اكناف عالم يك جشن واقعى بود؛ يك جشن تاريخى بود.»

مقام معظم رهبري همچنين به هدف اصلي دشمنان در انتخابات اشاره كرده و فرمودند « اعتماد به نظام جمهورى اسلامى در اين انتخابات آشكار شد. و من بعد عرض خواهم كرد كه دشمنان همين اعتماد مردم را هدف گرفته‌اند؛ دشمنان ملت ايران ميخواهند همين اعتماد را در هم بشكنند. اين اعتماد بزرگترين سرمايه‌ى جمهورى اسلامى است، ميخواهند اين را از جمهورى اسلامى بگيرند».

حضرت رهبري با يادآوري سوابق مثبت تمامي نامزدها هم به آنان و هم به طرفداران آنان، همه را دعوت به آرامش كرده و يادآور شدند كه « اين چهار نفرى كه وارد عرصه‌ى اين انتخابات جدى شدند، همه‌شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند. يكى از اينها رئيس جمهور كشور ماست؛ رئيس جمهور خدوم، پركار، زحمتكش، مورد اعتماد. يكى از آنها نخست‌وزيرِ هشت سال در دوران رياست جمهورى خود بنده است. يكى از آنها فرمانده‌ى سپاه در سالهاى متمادى و يكى از فرماندهان اصلى دوران دفاع مقدس بوده است. يكى از آنها دو دوره رئيس قوه‌ى مقننه‌ى كشور بوده است؛ رئيس مجلس شوراى اسلامى بوده است. اينها عناصر نظامند»

رهبر انقلاب هشدارهايي هم به سياسيون و نامزدها دادند كه « زورآزمائى خيابانى بعد از انتخابات كار درستى نيست، بلكه به چالش كشيدن اصل انتخابات و اصل مردم‌سالارى است. من از همه ميخواهم به اين روش خاتمه بدهند. اين روش، روش درستى نيست. اگر خاتمه ندهند، آنوقت مسئوليت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده‌ى آنهاست.» ايشان همچنين تأكيد كردند كه نظام در اهداف خود جدي است و « اين تصور هم غلط است كه بعضى خيال كنند با حركات خيابانى، يك اهرم فشارى عليه نظام درست ميكنند و مسئولين نظام را مجبور ميكنند، وادار ميكنند تا به عنوان مصلحت، زير بار تحميلات آنها بروند. نه، اين هم غلط است. اولاً تن دادن به مطالبات غير قانونى، زير فشار، خود اين، شروع ديكتاتورى است. اين اشتباه محاسبه است».

سخنراني 7 تيرماه: تأكيد بر مسير قانوني

رهبر انقلاب در جمع عوامل دستگاه قضايي كشور بهترين راه برون رفت از وضعيت آن روز كشور را تمكين به قانون معرفي كرده و ضمن مخالفت به خط كشي كردن مردم به دو گروه مخالف و موافق نظام عنوان كردند: « در همين جا هم براى حل و فصل قضايا، معيار قانونى وجود دارد. اگر قانون حاكم نشد، آن چيزى كه از بى‏قانونى بر سرِ همه خواهد آمد، بسيار تلخ‏تر است از آنچه كه اجراى قانون ممكن است در كام بعضى تلخى به وجود بياورد؛ «و من ضاق عليه العدل فالجور عليه اضيق». عدل همان رعايت قانون است. اگر ما از رعايت قانون احساس ضيق كرديم، نخواستيم به قانون تن بدهيم، آنچه كه بر سر ما از بى‏قانونى خواهد آمد، بمراتب از اين تلخىِ تحمل قانون، سخت‏تر است. اين را بايد همه توجه كنند.»

سخنراني 5 مرداد ماه: تأكيد بر بصيرت؛ و لايحمل هذا العلم، الّا...

پس از آنكه مدتي از آغاز فتنه‌هاي فتنه‌گران گذشته بود، و باطن آنان براي بسيار آگاه شده بود، اما بودند خواصي كه هنوز موضع شفاف نگرفته و با بصيرتي رفتاري از خود بروز مي‌دادند كه بيشتر كمك به گروه فتنه‌گر بود. رهبر انقلاب در اين ايام فرمودند « بصيرت خودتان را بالا ببريد، آگاهى خودتان را بالا ببريد. من مكرر اين جمله‌ى اميرالمؤمنين را به نظرم در جنگ صفين در گفتارها بيان كردم كه فرمود: «الا و لايحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». ميدانيد، سختى پرچم اميرالمؤمنين از پرچم پيغمبر، از جهاتى بيشتر بود؛ چون در پرچم پيغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زير پرچم اميرالمؤمنين دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائى را ميزد كه دوست ميزند؛ همان نماز جماعت را كه تو اردوگاه اميرالمؤمنين ميخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفين و نهروان - ميخواندند. حالا شما باشيد، چه كار ميكنيد؟»

تنفيذ 12 مرداد: خواص مردود؛ مقابله با مسجد ضرار

حضرت رهبري با ذكر اين جمله كه در انتخابات اخير « بعضى از خواص هم البته مردود شدند. اين انتخابات بعضى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را مردود كرد»؛ همچنين به ويژگي هاي ملت ايران اشاره و تأكيد كردند كه « اين ملت، ملت با ايمانى است؛ ملت هوشيارى است؛ ملت بااستعدادى است. با مسجد ضرار نميشود اين ملت را شكست داد.» ايشان همچنين تأكيد كردند كه بايد سراغ آسيب ديدگان حوادث رفت و از آنها حمايت كرد و با هر آسيب زننده اي بايد برخورد شود.

سخنراني 14 شهريور؛ چه بكنم اگر كسي نمي بيند؟

رهبر انقلاب در ديداري كه با شاعران و هنرمندان در اين روز داشتند به صف آرايي دشمن در برابر نظام و ارزش‌هاي انقلاب اشاره كرده و فرمودند « من دارم مى‌‌‌‌‌‌‌بينم صحنه را، مى‌‌‌‌‌‌‌بينم تجهيز را، مى‌‌‌‌‌‌‌بينم صف‌‌‌‌‌‌‌آرائى‌‌‌‌‌‌‌ها را، مى‌‌‌‌‌‌‌بينم دهانهاى با حقد و غضب گشوده شده و دندانهاى با غيظ به هم فشرده شده عليه انقلاب و عليه امام و عليه همه‌‌‌‌‌‌‌ى اين آرمانها و عليه همه‌‌‌‌‌‌‌ى آن كسانى كه به اين حركت دل بسته‌‌‌‌‌‌‌اند را؛ اينها را انسان دارد مى‌‌‌‌‌‌‌بيند... چه بكنم اگر كسي نمي بيند؟» ولي داستان هم‌چنان ادامه يافت و برخي خواص همچنان نمي‌ديدند.

خطبه‌هاي 20 شهريور؛ اشتباه برخي دلسوزان داخلي در شناخت مردم

رهبر معظم انقلاب در سخنراني خود كه مصادف با 21 ماه رمضان بود به بعضي صحبت‌هاي دشمنان و برخي غافلان داخلي درباره سلب اعتماد مردم از نظام اشاره كرده و يادآور شدند « حالا در راديوهاى بيگانه و متأسفانه بعضى هم در داخل همنواى با آنها، هى اصرار و تكرار كه بله، اعتماد مردم از نظام سلب شده! ... حالا بعضى در لباس دلسوزى گفتند چه كار كنيم كه اعتماد برگردد! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام هم به مردم اعتماد دارد. ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه خواهيد ديد در انتخابات آينده - كه حالا دو سه سال ديگر است - همين مردم با وجود همين بازيگرى‌‌‌‌‌اى كه مخالفان و دشمنان و غافلان و بى‌‌‌‌‌خبران داخلى كردند، يك حضور مستحكمِ قوى‌‌‌‌‌اى در انتخابات خواهند داشت.» اشاره رهبر انقلاب به خطبه‌هاي هاشمي رفسنجاني بود كه به دنبال راه حل مي‌گشت تا اعتماد مردم دوباره به نظام برگردد!! و البته در ادامه تاريخ، همان گونه رقم خورد كه رهبري پيش بيني كردند؛ و آن همانا حضور پرشور در انتخابات مجلس بود.

خطبه‌هاي عيد فطر، 29 شهريور؛ حجيت اعتراف اشخاص عليه خود

خطبه‌هاي عيد فطر سال 88 مصادف بود با روزهايي كه دادگاه متهمين اغتشاشات در تهران محاكمه و اعترافات و جلسات دادگاه آنها از تلويزيون پخش مي‌شد. در آن روزها اين مطلب از سوي عده‌اي كه برخي از آنها به ظاهر هم در سلك روحانيت بودند، مطرح گرديده بود كه اعترافات در دادگاه‌ها حجيت ندارد و سعي در اسقاط حجيت احكام دادگاه نمودند؛ ولي معظم فقيه در خطبه‌هاي خود به اين نكته توجه دادند كه « اينكه در دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها - كه در تلويزيون هم پخش ميشد - از قول يك متهمى چيزى راجع به يك كس ديگرى گفته ميشود، من اين را بگويم كه اين، شرعاً حجيت ندارد. بله، متهم هرچه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى خود در دادگاه بگويد، اين حجت است. اينكه بگويند در دادگاه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى خودش اگر اعترافى كرد، حجت نيست، اين حرف مهملى است، حرف بى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزشى است؛ نه، هر اقرارى، هر اعترافى، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در يك دادگاه در مقابل دوربين، در مقابل بينندگان ميليونى كه متهم عليه خود بكند، اين اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است؛ اما عليه ديگرى بخواهد اعترافى كند، نه، مسموع نيست.»

ديدار 2 مهر با خبرگان؛ هشدار به خواص غافل... تأكيد فراوان بر بصيرت

رهبر انقلاب در ديدار با نمايندگان مجلس خبرگان رهبري در اين روز با يادآوري خطر ريزش و اغفال خواص توسط دشمن تأكيد كردند: « يكى از لوازم توجه و ملاحظه براى ضربه نخوردن، ديدن دشمنى است كه ميخواهد به ما ضربه بزند؛ از اين ما را نبايد غافل كنند. خط اغفالِ بخصوص خواص و نخبگان از تأثير دشمن، يكى از خطوط القائى و تبليغاتى دشمن است... البته دشمنى او خلاف انتظار نيست، غفلت ما خلاف انتظار است».

رهبر انقلاب با تبيين اهميت بصيرت در ميان خواص و جريا‌نهاي سياسي فرمودند « عمده هم امروز به گمان من، هدف و آماج توطئه‌‌هاى دشمن، خواص است؛ آماج دشمن، خواص است. مى‌‌نشينند طراحى ميكنند تا ذهن خواص را عوض كنند؛ براى اينكه بتوانند مردم را بكشانند؛ چون خواص تأثير ميگذارند و در عموم مردم نفوذ كلمه دارند. به نظر من يكى از وظائف اصلى امروز ما و شما، همين است: ما بصيرت خودمان را در مسائل گوناگون تقويت كنيم و بتوانيم ان‌‌شاءاللَّه بصيرت مخاطبان و مستمعان خودمان را هم زياد بكنيم.»

رهبر انقلاب با شرح حديث اميرالمؤمنين (ع) درباره نحوه برخورد با فتنه فرمودند «بعضى‌‌ها در فضاى فتنه، اين جمله‌‌ى «كن فى الفتنة كابن اللّبون لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب» را بد ميفهمند و خيال ميكنند معنايش اين است كه وقتى فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بكش كنار! اصلاً در اين جمله اين نيست كه: «بكش كنار». اين معنايش اين است كه به هيچ وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده كند؛ از هيچ راه. «لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب»؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب بايد بود.»

هشدار اصلي رهبر انقلاب در اين سخنراني، به خواص جامعه بود... خواصي كه ايشان چندي قبل فرموده بودند برخي از آنان مردود شده اند.

سخنراني 15 مهر در نوشهر؛ بصيرت، قطب‌نماي حركت

رهبر انقلاب در اين سخنراني خط تأكيد خود بر بصيرت را بار ديگر پي گرفته و براي چندمين بار بر وجود و نياز به بصيرت در تمامي افراد اشاره كرده و فرمودند « اگر بصيرت نبود، انسان ولو با نيت خوب، گاهى در راه بد قدم ميگذارد. شما در جبهه‌ى جنگ اگر راه را بلد نباشيد، اگر نقشه‌خوانى بلد نباشيد، اگر قطب‌نما در اختيار نداشته باشيد، يك وقت نگاه ميكنيد مى‌بينيد در محاصره‌ى دشمن قرار گرفته‌ايد؛ راه را عوضى آمده‌ايد، دشمن بر شما مسلط ميشود. اين قطب‌نما همان بصيرت است.»

سخنراني 4 آذر در جمع بسيجيان؛ بصيرت... بصيرت... بصيرت...

حضرت رهبري در سخنراني خود در جمع بسيجيان به اهداف دشمن در جنگ نرم اشاره كرده و فرمودند « يكى از ابزارها در جنگ نرم اين است كه مردم را در يك جامعه نسبت به يكديگر بدبين كنند، بددل كنند، اختلاف ايجاد كنند... خوب، شما ببينيد در يك چنين وضعيتى چه چيزى بيش از همه براى انسان مهم است؟ بصيرت. بنده بارها بر روى بصيرت تكيه ميكنم، به خاطر همين. مردم بدانند چه اتفاقى دارد مى‌افتد؛ ببينند آن دستى را كه دارد صحنه‌گردانى ميكند، صحنه را شلوغ ميكند تا در خلال شلوغى‌هاى مردم، يك عنصر خائنى، يك عنصر دست‌نشانده و دست‌آموزى بيايد كارى را كه آنها ميخواهند، انجام بدهد و نشود او را توى مردم پيدا كرد؛ اين كارى است كه دشمن ميخواهد انجام بدهد. هر اقدامى كه به بصيرت منتهى بشود...اين خوب است.»

سخنراني 22 آذر در جمع مبلغين روحاني؛ و باز هم بصيرت...

رهبر انقلاب در اين سخنراني با تأكيد بر اهميت مسئله تبليغ عنوان كردند كه « اصل مسئله‌ى تبليغ، ناظر است به عمل، همراه با بصيرت و يقين»؛ ايشان با اشاره به برخي اتفاقات روز قدس و شعارهاي منحرفيني كه به دنبال فتنه گري بودند، فرمودند كه « آن كسى كه براى انقلاب، براى امام، براى اسلام كار ميكند، بمجردى كه ببيند حرف او، حركت او موجب شده است كه يك جهتگيرى‌اى عليه اين اصول به وجود بيايد، فوراً متنبه ميشود. چرا متنبه نميشوند؟ وقتى شنفتند كه از اصلى‌ترين شعار جمهورى اسلامى - «استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى» - اسلامش حذف ميشود، بايد به خود بيايند؛ بايد بفهمند كه دارند راه را غلط ميروند، اشتباه ميكنند؛ بايد تبرى كنند. وقتى مى‌بينند در روز قدس كه براى دفاع از فلسطين و عليه رژيم غاصب صهيونيست است، به نفع رژيم غاصب صهيونيست و عليه فلسطين شعار داده ميشود، بايد متنبه بشوند، بايد خودشان را بكشند كنار، بگويند نه نه، ما با اين جريان نيستيم.» ولي با اين وجود سران فتنه گويا نمي‌ديدند و نمي‌شنيدند... صمٌ بكمٌ عميٌ ....

تأكيدات رهبر انقلاب بر بصيرت مخصوصاً در خواص - در 9 دي اما از سوي مردم اجابت شد، مردمي كه به تعبير رهبر انقلاب نقش خود را ازهمان آغاز به درستي انجام مي‌دادند و طومار فتنه ‌گران را بصيرت مردم به هم پيچيد و بسياري از خواص نيز مردود شدند.


مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن